Op donderdagmorgen zwemmen we in warm water van ongeveer 31 ℃ . Dat is goed voor iedereen met een spierprobleem, voor mensen met een reumatische aandoening , maar ook voor diegene die het heerlijk vind een klein uurtje in warm water te bewegen.

Water is achthonderd keer dichter dan lucht, waardoor je bij elke beweging aardig wat weerstand moet overwinnen. Toch heeft je lichaam daar geen last van: in het water ben je gewichtloos. Er is geen sport waarbij je gewrichten zo weinig te verduren krijgen als bij zwemmen: er is geen schokbelasting die spieren, pezen, banden en gewrichten moeten opvangen. Voor mensen met reumatische klachten is zwemmen dan ook een zeer goede sport.

Zes voordelen van zwemmen voor mensen met bv. reuma of fibromyalgie:

  • trainen in water kan helpen de conditie, het evenwicht en de bewegingsvrijheid te verbeteren;
  • in water treedt automatische spierontspanning op;
  • bewegingen worden vloeiender uitgevoerd in water;
  • bewegen in drie dimensies (breedte, diepte, hoogte) wordt mogelijk, wat de coördinatie bevordert;
  • verwarmde baden kunnen de pijn helpen verlichten;
  • je hele lichaam wordt sterker. Zwemmen focust zich niet op een bepaalde spiergroep, maar op je hele lichaam – van je rug tot je armen en benen.

Tips

  • overleg bij twijfel altijd met een behandelend arts of specialist of zwemmen voor jou een goede beweegvorm is. Mogelijk heeft je arts specifieke oefeningen die je kunt doen, afgestemd op jouw klachten;
  • zwem maximaal dertig minuten, span je matig in en neem op tijd rust;
  • kleed je na het zwemmen warm aan, zodat je niet afkoelt en je spieren stijf worden.

Heeft u nu fysiotherapie in warm water en loopt dit bijna af? Fysiotherapie “De Blokwieke” geeft cliënten als tip dat bewegen in warm water bij DWS een mooi vervolg is!

  • We zwemmen in drie groepen:
  • Donderdag 8:30 – 9:15 uur
  • Donderdag 9:15 – 10:00 uur
  • Donderdag 10:00 – 10:45 uur
  • Opgeven kan bij Catharina: 0599-616118 of per mail: c.woortman@gmail.com